ALGEMENE LEDENVERGADERING 2023
8 februari 2023
Aanwezig:
Bert Assink, Pierre Chamuleau, Guus van Dinther, Frans van Engelen, Ad en Marijke van der Heijden, Leo de Jaeger, Jan en Annie Legierse, John Lodewijk, Rien en Renée van Meel, Louis van Paasschen, Ad en Leny Smits, Walther Stroop, Toos Tunderman, Adriaan Vlamings, Vic Wendel, Herman van Zeggeren.
Afwezig met bericht van verhindering:
Gerard en Anne Backx, Piet en Ceciel Coppens, Cor van Nispen, Margot van Paasschen, Ad en Hanneke Vos.
-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-o-
1. Opening door de Voorzitter
De voorzitter heet iedereen van harte welkom en opent de vergadering om 11.45 uur. In zijn opening spreekt hij over de verkiezingen die landelijk (Provinciale Staten) staan aan te komen, maar ook die (nieuwe bestuursleden) welke verderop voor deze bijeenkomst op de agenda staan vermeld.
2. Mededelingen en Post
De secretaris noemt de afwezigheid van enkele leden. Verder meldt hij het nieuwe lidmaatschap van Margot van Paasschen en het besluit van Leny Smits. Laatst genoemde stopt om gezondheidsredenen met haar vast lidmaatschap.
3. Verslag Algemene Ledenvergadering 9-februari-2022
Het verslag wordt doorgenomen en zonder opmerkingen goedgekeurd.
4. Jaarverslag 2022
De voorzitter memoreert dat na corona het bestuur de draad weer voortvarend heeft opgepakt.
Hij noemt in dit verband in chronologische volgorde:
* Presentatie drones inclusief ALV in de Veehandel te Wouw
* 1ste Lustrumfeest in Restaurant Central te Roosendaal
* Rondleiding Handelskwekerij Gova te Nispen
* Presentatie toekomstig Bravis Ziekenhuis in het voormalige RBC- Stadion
* Golfdag bij Akkermans, De Heen
* Toerrit door het Zeeuwse landschap
* Rondleiding Fort van Breendonk te Willebroek
* Presentatie Ajeto in Lodge Visdonk
* Op weg in Willemstad
* Rondleiding Korps Commando Troepen Roosendaal
* Rondleiding Vlas & Suikermuseum te Klundert.
Hij verwacht dat ook de nieuwe duo’s van 2023 ons op een verscheidenheid aan interessante activiteiten zullen presenteren. Daarbij wordt gerekend op een ‘ volle bak ‘ oftewel hoge attendance.
De voorzitter onderstreept nogmaals de noodzaak van tijdige afmelding bij verhindering. Dit ook omdat lunchadressen het op prijs stellen ruim tevoren bekend te zijn met het aantal personen voor deelname aan de lunches.
Momenteel telt onze vereniging 27 leden; dat betekent ruimte voor drie nieuwe kandidaatsleden. Adriaan roept ieder op in eigen kring te zien naar geschikte kandidaten. Belangrijk in dit verband: het streven naar een goede balans in leeftijd vanaf 55 jaar.
5. Financieel Jaarverslag 2022
Het financieel verslag wordt door de penningmeester in het kort toegelicht.
De resultaten worden afgezet tegen de begroting van 2023. Omdat de kas een zeer gezond vermogen meldt, blijkt verhoging van de contributie niet noodzakelijk.
6. Verslag Kascommissie 2022
Door afwezigheid van Gerard Backx (voorzitter kascommissie) voert Walther Stroop het woord. Hij geeft aan dat de Kascommissie de financiële resultaten nauwkeurig heeft gecontroleerd. Na die precieze check zijn “geen ongerechtigheden of onduidelijkheden aangetroffen”. De commissie stelt voor de penningmeester (alsook het volledige bestuur) decharge voor het gevoerde beheer kalenderjaar 2022 te verlenen. Het voorstel wordt door de leden met applaus overgenomen.
7. Verkiezing Kascommissie 2023
Onder dankzegging aan de uittredende voorzitter van de Kascommissie 2022 Gerard Backx en lid Walther Stroop kiezen de leden een nieuwe Kascommissie. De samenstelling hiervan in 2023 is: Jan Legierse (voorzitter), Frans van Engelen (lid)
8. Begroting 2023
De door de penningmeester gepresenteerde begroting wordt goedgekeurd.
Naar het inzicht van Frans mogen de reserves lager zijn: de vereniging bezit
voldoende vermogen. Ad Smits geeft een heroverweging van het Goede
Doel aan: de gift is z.i. te gering. Ook vindt hij dat er meer geld voor
activiteiten kan worden uitgetrokken (gezien het batig saldo in kas).
Ook Leo de Jaeger gaat mee in aanpassingen financiële ruimten. Louis van Paasschen vindt de hoogte van het beschikbare bedrag voor Goede Doel prima. Geeft in overweging om een financiële buffer in te zetten voor jubileum 2026. De voorzitter legt deze zaken weg bij het nieuwe bestuur.
|
9.Routing UBO-register
De voorzitter expliceert de situatie rondom “Ultimate Beneficial Owners.
Deze is vastgelegd in register KvK. De wijzigingen daarin ( na aantreden van het nieuwe bestuur) zijn niet op de juiste wijze verlopen.De secretaris gaat e.e.a.- zodra samenstelling bestuur 2023 bekend is opnieuw oppakken. UBO-register ’voor vereniging plicht tot inschrijving op dit moment uitstel tot 1 april a.s.
10. Goede Doelen 2023
Er zijn dit jaar 4 Projecten ingediend.
* Het Taalhuis Roosendaal
* Inloophuis Rose-Linde
* Voedselbank West-Brabant
* Stichting Wouwse Molen
Op verzoek van Jan Legierse wordt hieraan Giro 555 toegevoegd. De situatie in Turkije en Syrië na de recente aardbevingen schreeuwen z.i. om acute financiële steun.
Na de schriftelijke stemming blijkt dat het laatstelijk vermelde Goede Doel met overgrote meerderheid van stemmen € 750,– ontvangt. De secretaris zegt toe ervoor te zorgen dat het bedrag middels de nieuwe penningmeester op korte termijn wordt gestort.
11. Brainstorm ‘Continuïteit Sociëteit Contact’
Bestuur streeft naar een robuust aantal leden. Statutair wordt gesproken over leden vanaf 55 jaar. Oud-leden en aspirant-leden zijn altijd welkom als introducé. Oproep aan ieder om actief op zoek te gaan naar geschikte kandidaten. De routing hoe iemand lid wordt van de vereniging wordt geschetst. Hierbij verwijzing naar HHR. Guus van Dinther stelt voor de activiteiten in zomermaanden stil te leggen. Meerderheid gaat hierin niet mee. Ad Smits noemt de optie van ’n eigen ruimte. Biedt meer mogelijkheden in de programmering (lunch, lezing). De vaste plaats stuit bij sommigen op be-zwaren; uitnodigen van spreker kan rekenen op instemming.
12.Bestuursverkiezing
Op verzoek van Ad van der Heijden – stemmen over personen altijd schriftelijk – wordt afgesproken de stemmingsprocedure ad-hoc aan te passen en dit proces vast te leggen in het HHR.
De voorzitter geeft bij de vacatures aan:
* Ad Vos & Leo de Jaeger zijn beschikbaar voor invulling van de vrijkomende bestuursfuncties van voorzitter respectievelijk vicevoorzitter.
* Vanwege de afwezigheid van Ad & Hanneke Vos heeft Ad een brief geschreven, waaruit vooraf wordt geciteerd.
* Walther Stroop stelt zich beschikbaar als nieuwe penningmeester.
Na de schriftelijke stemming kan het ‘stembureau Pierre/Bert’ vaststellen dat een overgrote meerderheid van de leden instemt met de voordracht van deze drie kandidaten. De verdeling over de afzonderlijke functies wordt:
Ad Vos – voorzitter
Leo de Jaeger – vice-voorzitter
Walther Stroop – penningmeester
13. Toelichting DUO-activiteiten 2023
Bert Assink heeft een overzicht van DUO’s gemaakt. Bij zijn bespreking vraagt hij aandacht voor:
* Minimaal twee maanden voor de geplande datum aanmelden bij bestuur.
(De activiteit kan dan op de site worden vermeld.)
* Activiteiten worden in principe budgetneutraal uitgevoerd, met indien nodig een eigen bijdrage van de leden.
(Indien een bijdrage uit de verenigingskas gewenst is, moet hiervoor uiterlijk zes weken voor datum een verzoek worden gedaan bij de penningmeester.)
* Het besluit over de bijdrage zal door het bestuur worden genomen tijdens de eerstvolgende bestuursvergadering.
* De actuele lijst van organisatoren staat op de website
* Wijzigingen op de lijst (verandering organisator, wisseling) dienen door de leden zelf te worden geregeld. Hiervan moet melding te worden gedaan aan het bestuur, waarna de lijst op de site zal worden aangepast.
* Een lid mag één introducé uitnodigen voor een activiteit. De kosten hiervoor zijn de contributie voor die maand en de gebruikelijke ledenbijdrage voor deze activiteit. Het uitnodigende lid is verantwoordelijk voor de betaling van de bijdrage van de introducé.
Ter algemene informatie wordt dit overzicht ook elders op de website gepubliceerd.
14. Rondvraag
Van de Rondvraag wordt gebruik gemaakt door Leo de Jaeger. In een kort woordje bedankt hij de drie aftredende bestuursleden. Hij laat zijn lof vergezeld gaan met voor elk een fles rode wijn.
15.Sluiting
Hierna sluit de nieuwe vicevoorzitter namens het voltallige bestuur de vergadering en nodigt hij aansluitend allen uit voor de lunch.
P.Ch. 13/02/23