Jaarverslag 2017
Algemeen
Ná de oprichting van onze “Sociëteit Contact” in december 2016 zijn we ons eerste verenigingsjaar in januari begonnen met een geanimeerde Nieuwjaarsbijeenkomst bij restaurant Thuis in Dinteloord.
Vervolgens hadden we in februari onze eerste Algemene Ledenvergadering in De Zeeland in Bergen op Zoom, gevolgd door een heuse bowling competitie.
Tijdens de ALV werden onder andere ons Huishoudelijk Reglement vastgesteld, de begroting voor 2017 van onze penningmeester goedgekeurd én werd de eerste kascommissie gekozen, bestaande uit Jan Legierse (voorzitter) en Herman van Zeggeren.
Ledenbestand
We zijn ons verenigingsjaar begonnen met 18 leden.
In de eerste helft van het jaar was Geert Schreur in verband met een verhuizing naar het oosten van het land gedwongen om zijn lidmaatschap te beëindigen.
Gedurende de tweede jaarhelft mochten we echter Piet en Ceciel Coppens, Leo en Jopie de Jaeger en tenslotte Pierre Chamuleau als nieuwe leden begroeten, waarmee we 2017 afsluiten met een ledenbestand van 22 leden.
Met enig optimisme kunnen we dus stellen, dat we al “redelijk op weg” zijn naar het afgesproken maximum van 30 leden.
Activiteiten
Tussen maart en december hebben we elkaar 10 keer ontmoet tijdens zeer gevarieerde activiteiten programma’s.
De opkomst van de leden kan als goed worden bestempeld, terwijl ook de aan- en afmeld procedures in het algemeen goed verlopen.
Ook is gebleken, dat de gekozen opzet van “organiserende duo’s” prima functioneert. Zelfs wanneer het soms noodzakelijk was om de afgesproken planning aan te passen werd dit zonder enig probleem geregeld. Een compliment aan alle leden is hiervoor op zijn plaats.!
In mei werd de activiteit aangevuld met een ledenvergadering. Tijdens deze vergadering werd onder andere het beeldmerk voor onze sociëteit gekozen en werd de komst van een eigen website aangekondigd.
Inmiddels is onze website alweer geruime tijd “in de lucht”. De algemene conclusie luidt dat hij “heel mooi, professioneel, uitgebreid en compleet” is. Alle informatie over onze sociëteit, ledenbestand, uitgevoerde en geplande activiteiten enzovoort is hier met een muisclick terug te vinden.
In verband met de netwerken binnen onze sociëteit konden zowel het beeldmerk als de website tegen betrekkelijk lage kosten worden gerealiseerd.
Tevens is gebleken, dat de beslissing om géén vaste clublocatie te kiezen goed heeft uitgepakt … We hebben inmiddels vele nieuwe, goede lunchadressen mogen ontdekken.
Aan het einde van ons eerste soosjaar ervaart het bestuur onze sociëteit als “een plezierige groep mensen, ongedwongen en allemaal een beetje anders, wat onze ontmoetingen extra onderhoudend en inspirerend maakt”..!!
Financiën
Het uitgebreide financiële jaarverslag zal tijdens de ALV in februari door onze penningmeester worden gepresenteerd. Wél kan alvast worden geconcludeerd, dat Sociëteit Contact reeds na één jaar een financieel gezonde club is. Er is aan het einde van het boekjaar sprake van een substantieel batig saldo. De penningmeester zal namens het bestuur voorstellen om dit “eerstejaars overschot” te reserveren als financiële buffer, om in geval van mogelijke calamiteiten minimaal één jaar aan de financiële verplichtingen van de sociëteit te kunnen voldoen.
Regeling Lief en Leed
Er is afgesproken, dat binnen de sociëteit aandacht zal worden besteed aan “Lief en Leed” gebeurtenissen die bij leden plaatsvinden. Hierbij kan worden gedacht aan onder andere huwelijksjubilea, ziekenhuisopname of overlijden.
In 2017 is in één geval een bloemetje verstuurd … we moeten waarschijnlijk nog ’n beetje op gang komen.
Bestuursvergaderingen
Het bestuur is in 2017 in totaal 12 keer bijeen geweest voor een bestuursvergadering. Deze vergaderingen vinden beurtelings plaats ten huize van één der bestuursleden. Van alle vergaderingen wordt een verslag gemaakt, dat tijdens de eerstvolgende vergaderingen dient te worden goedgekeurd.
Alle bestuursvergaderingen hebben plaatsgevonden in een openhartige en constructieve atmosfeer.
Januari 2018
Namens het bestuur van Sociëteit Contact
Rien van Meel, voorzitter